[IRPCoalition] Fwd: Re: From the Chair to the CDMSI / de la Présidente au CDMSI

Marianne Franklin m.i.franklin at gold.ac.uk
Mon Dec 4 13:25:54 EET 2017

**Version française ci-dessous**

Dear Ms Gylfadottir,

As I cannot be in Strasbourg this week, on behalf of European Digital
Rights (EDRi), I would like to express my thanks and admiration for the
CDMSI's work on the issue of Internet intermediaries.

The draft Recommendation is a tribute to the unique role of the Council
of Europe in standard setting. Delegates have every right to be proud to
have been part of the elaboration and adoption of a globally significant
instrument.

The Recommendation is essential, as Internet intermediaries play a
pivotal role in the enjoyment of human rights online and raise
particular concerns in relation to Articles 8 and 10 of the ECHR. They
have a capacity to arbitrarily restrict privacy and free speech that is
not possible for governments under international law.

We would have preferred the text to be stronger in several places, but
the CDMSI should be given great credit for having achieved a significant
and balanced set of recommendations. We, like all other stakeholders,
had our opportunity to provide input during the public consultation and
it is now incumbent on us, following a transparent process, to support
the outcome.

The multiple rounds of consultation with the delegates of the CDMSI have
been instrumental in this success, as was the exemplary openness of the
process.

We wish the CDMSI productive discussions this week.

Best regards / Bestu kveðjur,

Joe

Chère Mme Gylfadottir,

Etant donné qu'il ne me sera pas possible d'être à Strasbourg cette
semaine, je tiens à vous remercier et à vous exprimer mon admiration
pour le travail du CDMSI concernant les intermédiaires d'internet, de la
part de European Digital Rights (EDRi).

Le projet de recommandation est un hommage au rôle unique du Conseil de
l'Europe dans le domaine de l'établissement de normes. Les délégués
peuvent être fiers de faire partie de l'élaboration et adoption d'un
instrument d'intérêt mondial.

La Recommandation s'avère essentielle, car les intermédiaires Internet
jouent un rôle central dans la jouissance des droits de l'homme dans
l'environnement numérique et suscitent des préoccupations particulières
en ce qui concerne les Articles 8 et 10 de la CEDH. Ils peuvent
restreindre la liberté d'expression et le respect de la vie privée d'une
façon arbitraire qui n'est pas permise aux gouvernements en droit
international.

Nous aurions préféré que le texte soit plus fort sur certains points,
mais le CDMSI doit être félicité pour avoir élaboré des recommandations
aussi importantes et équilibrées.  Nous avons eu, comme toutes les
autres parties prenantes, l'opportunité de communiquer notre position
lors de la consultation publique et il nous appartient, suite à un
processus transparent, d'en soutenir le résultat. Les différentes
consultations avec les délégues du CDMSI ont été déterminantes pour ce
succès, tout comme la remarquable ouverture du processus.

Nous souhaitons au CDMSI des discussions productives cette semaine.

Bien à vous / Bestu kveðjur,

Joe McNamee

--
Joe McNamee
Executive Director

Donate to EDRi! https://edri.org/donate/

Subscribe to the EDRi-gram, our fortnightly roundup of digital rights
news! http://edri.org/newsletters/